די לאלימות במגרשים!

נהוג לחשוב שאלימות במגרשי הכדורגל היא חלק ממשחק הכדורגל. בשנים האחרונות ניתן לראות פחות ופחות אירועי אלימות במגרשים בגלל כניסתם של המאבטחים אל תוך תחומי האצטדיון. אלימות במגרשים – דו"ח מצב.

כתב ותחקיר: נדב בן שבת, יב'3
צלם: אלכס אברמוב, יב'2
עורך: שי יצחק, יב'2
מעצב: עומרי זגורי, יב'3
בשנים האחרונות אנו נתקלים בלא מעט עבירות פליליות ואירועים אלימים במגרשי הספורט בארץ. בעלי המועדונים ושחקני הקבוצות הרבה פעמים מוצאים את עצמם מובכים ממעשי האלימות והוונדליזם של אוהדי הקבוצה שלהם.
נוכח גל האלימות ההולך וגובר במגרשי הספורט בארץ, נקבע חוק מיוחד, "חוק איסור אלימות בספורט- התש"ח 2008", החוק מתייחס לתופעת האלימות בספורט באופן כללי וכן לדרכי ההתמודדות איתה. על פי חוק זה, מוטלת האחריות לשמירת הסדר ולאכיפת החוק במגרשים על משטרת ישראל, אך לא רק עליה. בשנת 2010 הוחלט בהסכם שנקבע בין הקבוצות לבין המשטרה, שבו השוטרים יטפלו בנושאים שמחוץ למגרש כמו הכוונת התנועה ושמירה על הסדר, ולמגרש יוכנסו סדרנים ומאבטחים שעוברים קורס ייעודי בנושא שמירה על הסדר במגרש.
הסכם זה נחתם כיוון שהמשטרה, ביחד עם מנהלי הקבוצות, הגיעו למסקנה שעצם עמידתם של השוטרים בשטח המגרש, הוא זה שגורם לתסיסת הקהל ואף גורם לפרובוקציות, שכן נוצרת תחושה, בעיקר בקרב האוהדים, שבילוי במגרשי הכדורגל לא צריך להיות תחת "השגחת" שוטר, וכי עמידתם של השוטרים בתחומי המגרש יוצרת קונוטציה שלילית, לכן, הוחלט כי מאבטחים וסדרנים יעברו הכשרה מיוחדת להתמודדות עם אלימות במגרשים, ואף יקבלו סמכויות שונות, למשל, אם יש צורך להרחיק אדם המפריע או מתנהג באופן אלים, גם הסדרן יכול להרחיקו מתחומי המגרש, ואף להפעיל לשם כך כוח סביר, בדומה לסמכות שוטר.

IMG-20160504-WA0003

אוהדי הפועל באר שבע מעודדים את קבוצתם. צילום: דוד איפרגן

ההיסטוריה של האלימות במגרשי הכדורגל

בשנת 1989 התרחש אסון הילסברו שבו נהרגו 95 אנשים ו766 נפצעו, בשל עומס יתר ביציעי האוהדים באצטדיון הילסבורו שבאנגליה. אסון זה מהווה נקודת מפנה העניין האלימות במגרשים, שכן, לאחריו כונסה וועדה מקצועית, בראשות השופט לורד טיילור, שבחנו את האירוע ואת תוצאותיו הקשות. אחת המסקנות של הוועדה הייתה כי יש לשנות את הגישה והתפיסה של האוהדים במגרשי הכדורגל, וכך תשתנה גם תפיסתם לגבי ההתנהגות האלימה. לפיכך, הוחלט בוועדה כי יש לשנות את האצטדיונים, ולהפוך אותם ממקום שמגרה ויוצר אלימות למקום שמעורר רוגע ונוחות לצופה, וכך תשתנה כל התפיסה של האוהדים ושל היחס למשחק.
ואכן, בעקבות הדוח ניתן לראות שינוי משמעותי בתפיסת הכדורגל בעיני הקהל, שהרי, אם בעבר, לכדורגל הייתה תדמית של משחק אלים, הן מבחינת השחקנים, אך בעיקר מבחינת האוהדים, ובכך שהתקשורת נהגה להבליט אירועים או מקרים שבהם הייתה אלימות מילולית או פיזית במגרש ומחוצה לו, כיום, מקובל יותר להתייחס למשחק כדורגל כאל אירוע תרבותי לכל דבר, שכן, לאוהדים יש תנאים הרבה יותר נוחים במגרשי הכדורגל, תנאים המונעים אלימות ויוצרים תחושה של מקום בילוי משפחתי ותרבותי, כגון, הסרת גדרות חיץ, מקומות ישיבה נוחים, מזנון, שירותים נוחים ועוד. בנוסף מאבטחים, ולא שוטרים, השומרים על הסדר בתחומי האצטדיון, ויוצרים אווירה של אירוע תרבותי לכל דבר.
יוסי אוחיון, מנהל ביטחון לאירועי ספורט בחברת "ניצנים" האמונה על אבטחת אירוע ספורט בעיר באר שבע, מספר על סמכויות המאבטחים, "סמכותו של מאבטח במגרשי כדורגל ואף בכללי היא סמכות של עיכוב בלבד, הוא לא יכול לעצור אוהד". מואיס שריקי, מנהל ביטחון בחברת "ניצנים" מספר כי התפקיד המאבטחים הוא לשמור על הסדר במגרשים, "הדרך הטובה ביותר היא לקיים חציצה בין האוהדים של הקבוצות היריבות".

 

כתיבת תגובה