"שופט כדורגל הוא מחנך"

תפקיד השופט במשחק כדורגל חשוב מאוד, ולעיתים אף יכול להכריע גורלות של משחקים חשובים,  לכן הועלתה הצעה להכניס שימוש בטכנולוגיה במשחק הכדורגל, הצעה זו ירדה מהפרק, והמצב נשאר כמו שהוא- השופט הוא זה שקובע את ההחלטות הקשורות למהלך המשחק.

כתב ותחקיר: עמרי זגורי, יב3
צלם: שי יצחק, יב'2
עורך: אלכס אברמוב, יב'2
מעצב: נדב בן שבת, יב3

"דבר ראשון, שופט כדורגל הוא מחנך כמו שיש היום מורה בבית ספר או מורה בכיתה שמוביל את הכיתה להצלחות כך יש שופט כדורגל שמוביל להצלחת השחקנים", את המשפט הזה אמר משה בוחבוט שהיה בעבר שופט בכיר בליגת העל, וכיום הוא קוון בליגת העל ושופט כדורגל אולמות.

שופט במשחק כדורגל הוא לא רק האדם שלובש מדים שחורים, ורץ על הדשא עם משרוקית בפיו. שופט כדורגל הוא בורג מרכזי מאוד במשחק כדורגל, שאינו יכול להתנהל ללא שופט. בתחילת דרכו של הכדורגל, לא היו בכלל שופטי כדורגל, וגם המשחק היה מנוהל ללא כללים וחוקים מוסכמים. כשהמשחק הגיע לבריטניה לראשונה, נכתבו כללים בסיסיים מאוד, כגון, איסור נגיעה בכדור ביד ואיסור פגיעה בשחקן, אך עדיין לא היה תפקיד של שופט במשחק, ומי שהיה אחראי לאכוף את החוקים הללו, היו הקפטנים המובילים של שתי הקבוצות.

IMG-20160504-WA0002

שופט כדורגל בתפקיד, צילום: אילן שי

בשנת 1880 מונה מעין משקיף למשחק, ותפקידו היה לאכוף את החוקים, וכעבור 11 שנים, בשנת 1891, הפך תפקידו של השופט לרשמי ומוכר, כלומר, מונה גורם חיצוני שתפקידו לשפוט במשחק ולדאוג שיהיה משחק הוגן וספורטיבי.

תפקידו של שופט הכדורגל במגרש הוא תפקיד עיקרי וזה לנהל את המגרש ובלעדיו לא יוכל להתקיים כל משחק תפקידו זה למנוע עבירות לא ספורטיביות לשלוף סוג כרטיס שמגיע לאותו שחקן כדי להזהיר אותו לגבי היותו במגרש על משו שהוא עשה בקיצור ולעניין תפקידו ליצור אווירה הוגנת ונכונה לכל משחק שמתרחש. כל מי שמעוניין להיות שופט כדורגל, צריך לעבור קורס הכשרה קצרה בת 7 ימים, המנוהל על- ידי איגוד השופטים. בקורס זה לומדים השופטים את חוקי המשחק והאכיפה, לומדים כיצד להתנהל על כר הדשא, ועוברים מבחן כושר. לאחר הלימודים, נבחן החניך במבחן חוקת הכדורגל, והוא עובר  תהליך חניכה ע"י שופטים ותיקים. לאחר מכן, מקבל השופט כרטיס שופט, ואז הוא רשאי לשפוט במשחקים רשמיים, תחילה בליגות נמוכות, ועם הזמן, בליגה הבכירה, ואף עשוי להגיע לשפוט גם בחו"ל. "קורס הכשרת שופטים נערך 7 ימים בסיום הקורס נאלצים לעבור גם מבחני כושר וגם מבחנים עיונים , לאחר מכן הוא מקבל מדריך צמוד שמלווה אותו בחודשיים שלושה חודשים הראשונים שלו והולך איתו למשחקים עושה לו ביקורת ולאחר מכן מקבל את ההסמכה שלו", מוסיף בוחבוט.

כאמור, תפקידו העיקרי של השופט הוא לנהל את המשחק ולדאוג לרמה ספורטיבית ולמשחק הוגן, אך לעיתים, השופט, שלא במתכוון עלול להשפיע על משחק, ולעיתים אף לחרוץ גורלות של משחקים או של קבוצות. כאשר שופט כדורגל מפשל באותה שבת ונותן שיפוט גרוע שהורס משחק, ההתאחדות לכדורגל בישראל יכולים לעלות אותו לוועדת משמעת ואף להשעות אותו משיפוט פעיל לכמה שבועות ואפילו גם לכמה חודשים. כיום להרבה משחקי כדורגל בין אם זה נערים ובין אם זה בוגרים ההתאחדות שולחת מבקרי שופטים למשחקים בשביל לבדוק איך השופט שופט במגרש כמו סוג של מבחן. בימים כסדרם, שיבוצי השופטים לא מעוררים עניין גדול אבל לפני שלבי ההכרעה בליגת העל ובליגה הלאומית, באיגוד החליטו לבצע כמה מהלכים מעניינים. מספר שופטים בכירים שובצו לליגת הלאומית ואילו כישרון עולה קיבל משחק בליגת העל ומי שלא טוב לא יקבל את המעמד לשפוט משחק בכיר עד שלא יבדקו אותו ויראו שהוא שופט טוב.

בעקבות טעויות של שיפוט במשחקי הכדורגל, טעויות שלעיתים מכריעות משחקים וגורלות של קבוצות, העלו בפיפ"א רעיון של שימוש בטכנולוגיה בכדי לבדוק אם הכדור עבר במלוא היקפו את קו השער, ובכך לקבל החלטה מדויקת שלא תפלה קבוצות. הרעיון הראשוני עלה בשנת 1999, ובמסגרתו החליטו להשתמש בטכנולוגיה מצולמת, שתאפשר לשופט לראות בזמן אמת כמעט האם הכדור עבר את קו השער במלוא היקפו, אך למרות הוכיחה את עצמה, בשנת 2010 התקבלה החלטה ע"י ספ בלטאר, נשיא פיפ"א לשעבר שהחליט שלא לאשר את השימוש בטכנולוגיה שכזו בעת משחק כדורגל "בכדי לשמור על אופיו האוניברסאלי והאנושי של המשחק. הבה נשאיר את המשחק עם שגיאות". בשנת 2011, שוב נשקלה הצעה זו, והחליטו לאשר שימוש בטכנולוגיה רק בטורנירים ומשחקים חשובים בכדי למנוע טעויות שיפוט גורליות.

 

כתיבת תגובה